dinsdag 1 november 2016

Toeristen in de Bourgogne


 
Zo af en toe gaan we een dagje met onze Belgisch/Franse overburen ,,toeristen,, zoals zij dat noemen.
Dit keer gingen we de Bourgogne in en eerst naar Beaune. Een prachtig stadje.


We lieten ons rondrijden met een treintje omdat de afstand behoorlijk was en omdat er nog meer op het programma stond.



Beaune ligt midden in het wijngebied van de Bourgogne en dat was te zien. 







We hebben er heerlijk geluncht en toen verder, want het uiteindelijke doel was Flavigny.
Beaune is mooi hoor maar druk en als je zoals wij op het platteland verblijven is al dat verkeer wel weer erg wennen. 
Op Flavigny was ik direct verliefd. 





Ooit zijn er scenes opgenomen voor de film Chocolat, mijn favorite film.
Maar het dorp is vooral bekent om de anijssnoepjes, je kent ze vast, in die hele mooie doosjes.




Ik keek mijn ogen uit in die winkel en heb natuurlijk het een en ander gekocht. 
Mijn buurvrouw kocht elf !!!! kilo snoepjes voor verschillende mensen. 
Zelf heeft ze in elke kamer van haar Chambre d'hote een schaaltje staan met de snoepjes uit Flavigny.

De snoepjes van Flavigny zijn anijskorrels die ruim twee weken lang stuk voor stuk gehuld worden in fijne laagjes suikerstroop en voorzien van zijn eigen heerlijke aroma. Er is voor elk wat wils o.a. anijs, munt, zoethout, oranjebloesem, roos, viooltjesparfum, citroen en meer. 
Wie nu precies op het idee kwam om deze snoepjes te gaan maken is niet zeker, maar wat men wel weet is dat de Bourgondiërs al in 1591 deze snoepjes aanboden aan gasten die op doorreis waren.



Achter deze deur zou ik wel eens willen kijken, zou er een mooie tuin achter zitten??

Ik neem nu een snoepje met de smaak anijs, die vind ik het lekkerst.




4 opmerkingen:

Evelyne zei

Hi hi wat leuk! Je verhaal over de snoepjes, Beaune ligt een uurtje bij ons vandaan. Mooi maar toeristisch ben je ook in Cluny geweest, is ook een leuke plaats ook vlakbij. Niet teveel snoepen hoor! Ik heb ook altijd een doosje in mijn tas.

fijne week verder en groetjes,
Evelyne

Home and Lifestyle zei

Altijd leuk om mooie plaatsen te bezoeken en zo te zien was dit de moeite heel erg waard. En niet alleen vanwege die heerlijke snoepjes ;-).

Liefs, Ingrid

It's me zei

Wat een mooi plaatsje....prachtig leuk die winkel vol anijs...genieten liefs Ria x

Ger zei

Leuk Hermine om weer eens reactie van jou te lezen op mijn blog☺☺

Haha.......ja met een treintje door de straatjes is wel erg touristisch;-)
zo dacht ik er jaar geleden ook nog over....
maar nou ik steeds slechter ter been word met kunstknie denk ik wel eens kon ik maar overal in een treintje stappen om door die prachtige dorpjes te rijden want dan zie je toch net iets meer dan met auto.

Wat een prachtig beeld in het raam bij de rozen.

En die doosjes kom ik wel een tegen in winkels en ben dan altijd gecharmeerd van de afbeeldingen.
Volgende keer zal ik er zeker wat kopen om te proeven.

Wat leuk dat je inspiratie kreeg om onze oosterburen te bezoeken,veel plezier daar!!!

Fijne zondag en lieve groet,Ger